10 tips for utleie av Airbnb-leilighet som fungerer!

airbnb-2384737_1920.jpg

Etter å ha leid ut en leilighet på Airbnb i noen måneder med topp anmeldelser har jeg funnet ut hva som funker for oss ihvertfall.

Og her skal jeg dele mine beste tips med deg:

1. Ta gode bilder

Dette er et av de viktigste punktene. Bildene er det første de potensielle gjestene ser på. Delikate, lyse bilder får folk til å få mer lyst til å leie leiligheten.

2. Sett prisen litt lavt i begynnelsen for å få flere bookinger

… og dermed flere anmeldelser. Når du har blitt “Superhost” (10 gode anmeldelser) kan du øke prisen.

3. Juster prisene kontinuerlig  

Har du noen «inneklemte» dager i nær fremtid som du ønsker å få leid ut, dump prisen noen dager rett før. Det er jo tross alt bedre å få leid ut litt billigere enn å ikke leie ut i det hele tatt. Ha høyere priser lengre frem i tid, og juster heller underveis. Hvis du vet at det skal være en stor festival eller lignende på et tidspunkt går det an å ha høyere priser da. Det er også lurt å ha kalenderen åpen et år frem i tid, siden folk liker å planlegge.

 

4. Ha vaskebyrå

Eller ihvertfall noen andre til å ta seg av vasking og sengetøy, feks en student eller noen andre som er fleksibel på tid og vil tjene noen kroner. Ihvertfall hvis man har jobb og litt liten tid selv er det dette som er lettest å sette bort til andre. 

Innred leiligheten slik at det er lett å holde rent. Ingen støvsamlere og minimalt med ting. Det holder med et par bilder på veggen. Man trenger ikke noe særlig med pynt. 

5. Velkomstbok

Dette er det første som møter gjestene når de kommer inn i leiligheten, kjøp en litt finere perm og legg på bordet feks med en flaske brus og en twist sjokolade eller lignende, og gjestene føler de er på hotell! Permen bør inneholde hvordan de skal finne frem til ting i leiligheten (alt fra hvor bosset skal kastes, hvordan tv-en virker til hvor det er rømningsveier), hvordan du ønsker de skal forlate leiligheten etter oppholdet, og eventuelle spesielle ting (feks så virker ikke dørtelefonen i leiligheten vår), hvor nærmeste butikk, minibank og andre nyttig ting er, gjerne litt om kollektivtrafikken, restaurantanbefalinger og severdigheter også («skjulte skatter» som du vet om fordi du selv bor i byen er bedre enn vanlige ting alle kan Google seg til). Jeg har også tatt meg en tur på turistkontoret og plukket med meg noen kart og brosjyrer som ligger i leiligheten.

 

6. Når gjestene har booket

Send en kort melding til gjestene med en gang de har booket for å ønske de velkommen, kanskje har de noen spørsmål allerede de ønsker svar på.

 

7. Under oppholdet

Vær tilgjengelig for gjestene. Hvis de gir beskjed at at kabel-tv ikke fungerer, ta deg bryet med å se på det der og da. Og gjerne stikk innom om for å se på det som eventuelt virker. Svar på meldinger med en gang, og send gjerne en melding etter at de har sjekket inn og hør om alt er OK. 

Dette kan spare deg for en eventuell dårlig anmeldelse senere. 

 

8. Etter oppholdet

Etter oppholdet kan du også takk for besøket og si at de er velkommen igjen, og så krysse fingrene for at de gir deg god anmeldelse. Husk å gi anmeldelse av gjestene også, hvis du er så uheldig å måtte gi en dårlig anmeldelse er det greit å skrive i den private meldingen at du beklager men på grunn av det og det så må du dessverre gi en dårlig anmeldelse. Om det er noe som er ødelagt kan du ta kontakt med dem og høre hvordan de ønsker å løse dette før du gir en anmeldelse. Dette er jo også det du ønsker de skal gjøre om de føler noe er feil eller mangler. 

 

9. Det “lille ekstra”

Ha sjampo og dusjssåpe tilgjengelig for gjestene. Enten små i reisestørrelse eller store pumpeflaske (det har vi, siden det er mye billigere). Vi har også en boks i et skap på kjøkkenet hvor det står plasser, engangs barbersaker og diverse hygieneartikler i tilfelle folk har glemt. Vi har også ladere til de fleste mobiltelefoner, Bluetooth høyttaler og en chrome cast tilgjengelig. Det står også litt krydder og tørrvarer i kjøkkenskapene. Og siden leiligheten er i Bergen har vi paraplyer, noen regnjakker og skotørker i gangen 😜 

Vi har også kjøpt matchende sengetøy og håndklær, slik at alt er i samme farge (grå). Ikke veldig viktig, men det ser litt penere ut. Jeg tenkte først vi skulle ha hvit, men det er så fort gjort at det blir litt flekkete og da ser det veldig udelikat ut. 

Vi har også noen ekstra tepper og puter liggende for de som skulle ønske det. 

 

10. Familievennlig 

Det er ikke så mye som skal til for å kunne kalle leiligheten familievennlig. Ha en spisestol til barn (feks en billig en fra IKEA) og en reiseseng, eventuelt også en liten trille og noen plastglass, fat og bestikk og så er du klar. Når to familier har anmeldt leiligheten din står du oppført som familievennlig.